Viktigheten av å undervise i medier og globalisering er opplagt, men hvordan? Globale begivenheter trenger seg inn i vår hverdag gjennom aviser, TV og Internett. Globaliseringsteorier er tungt fordøyelig stoff. Hvordan kan studentene ved universiteter, høyskoler og i videregående skoler knytte abstrakte globaliseringsteorier til sosiale, historiske og kulturelle erfaringer i sin mediehverdag?Soilikki Vettenranta introduserer i denne boken en ny metode i Norge, global mediegrafi, som undervisnings- og forskningsverktøy. Boken belyser hvordan studenter og elever kan få innsikt i den medierte globaliseringsprosessen ved å skrive sin ?slektskrønike? bestående av familiemedlemmenes livshistorier i lys av epokegjørende begivenheter i samtiden. Boken bygger på forfatterens undervisningspraksis, kombinert med mediegrafier til masterstudenter. Forfatteren går nærmere inn på ulike sider av det globale mediesamfunnets utfordringer, drøfter teoretiske tilnærminger og presenterer praktiske eksempler. Boken har også diskusjonsoppgaver og intervjuspørsmål til inspirasjon for undervisningen.