Sverddrengen: første bind i trilogien om Tord

Sverddrengen: første bind i trilogien om Tord
Kategorier: , Speil og veggpynt
Brand: Tor Bertel Løvgren
249 NOK
Kjøp nå

Sverddrengen: første bind i trilogien om Tord (Tor Bertel Løvgren): Middelalder- og samtidsroman, bind 1. Fortellingen speiles i to utgaver Tord - i hver sin tidsepoke. Vi følger Tord Jonssons indre konflikt i de fredelige 1980-årene, og hvordan skjebnen hans veves sammen med krigeren og navnebroren Tord Sigurdsson på 1100- tallet. Tord Jonsson og kona Marie flytter fra Oslo til Gregorius Dagssons gate i Skien. På en middelalderutstilling ser han et maleri av navnebroren Tord, sverddreng på Bratsberg gård. Hvorfor kjenner han en slik intens dragning mot den unge krigeren? Og hvorfor slipper ikke denne opplevelsen taket? Da han seinere kommer over Snorre Sturlassons kongesagaer, rives han med av beretningen om den mektige Gregorius Dagsson, lendmann på gården. Skikkelser fra denne perioden blir levendegjort, og gammel og ny tid veves stadig tettere sammen. Gjennom en rekke nokså uforklarlige begivenheter, dras Tord Jonsson lenger og lenger inn i middelalderverdenen, alt til Maries voksende uro. Samtidig sliter han med en tragisk barndomsopplevelse, og en oppvekst i usunne familierelasjoner. Ufredsår har preget Norge etter Sigurd Jorsalfares død, og nå raser striden om kongemakten mellom halvbrødrene Øystein, Inge Krokrygg og Sigurd Munn. Da det i 1155 brygger opp til et avgjørende slag i Bjørgvin, synes fantasier å bli til virkelighet for Tord Jonsson. Med ett ser han Skida slik byen en gang var, og blir med Gregorius’ menn på seilasen vestover. Er han selv krigeren på bildet - Sverddrengen? Unggutten som dras mellom trelljenta Huld og den fribårne stormannsdatteren, Ulvhild. Er vi overlatt tilfeldigheter og en usikker skjebne? Bærer vi i oss en unik identitet uavhengig av tid og sted? Og, hvilke rammer for livsutfoldelse gis det i to så ulike epoker? Vi blir kjent med middelalderens dagligliv, aktivitet i kirke- og klostre, storstilt utenlandshandel, men også med trellehold og krigens bitre realitet. Vi gjenkjenner også den begynnende jappetida i 80- årenes Norge, alt levende skildret i et språk preget av tidse