Språkdidaktikk for norsklærere: mangfold av språk og tekster i undervisn (Mette Elisabeth red. Nergård): Hvordan skape motivasjon for og kunnskap om grammatikk i skolen? Denne boka gir gode råd til lærerstudenten og læreren. “Språkdidaktikk” tar for seg sentrale emner vordende norsklærere støter på når de skal formidle grammatikk til elever. Solide fagpersoner fra lærerutdanningen gir her interessante innfallsvinkler til sentrale tema i språkundervisningen:1. “Grammatikk?” av Frøydis Hertzberg2. “Elevteksten ? et grammatisk utstillingsvindu” av Mette E Nergård og Ingebjørg Tonne3. “Andrespråkeleven og målspråket” av Grethe Hilditch og Finn Aarsæther4. “‘Stjålen skrivefrihet?’ ? om argumenterende skriving på ungdomstrinnet” av Anne Kristine Øgreid5. “Om grammatikk og fagspråk” av Eva Maagerø6. “Språket som speil for Halims utvikling ? en gjennomgang av romanen Et øye rødt av Jonas Hassen Khemiri” av Mette E Nergård7. “Flerspråklighet og kodeveksling” av Finn Aarsæther8. “Grammatikk og skriveutvikling ? didaktiske eksempler” av Ingebjørg Tonne og Laila Sakshaug9. “Synleg og meir nynorsk = betre nynorsk. Utvikling av literacy på norsk, bokmål og nynorsk, for alle elevar på barne- og ungdomstrinnet” av Synnøve Skjong og Inger Vederhus10. “Gøy med grammatikk. Dataspill i grammatikkopplæringen” av Kristin Hagen og Janne Bondi JohannessenBoken er skrevet særlig for studenter i lærerutdanningen og norsklærere i grunn- og videregående skole.