Hvordan kan man arbeide analytisk med tekster som består av både skrift, bilder og grafikk - og iblant også av lyd, video og animasjon? Dette er et spørsmål som stilles med økende kraft og hyppighet i klasserom, i lærerutdanning og på forskerseminarer. Sammensatte - eller multimodale - tekster er på kunnskapssamfunnets dagsorden. Det har blitt påtrengende viktig å finne ut hvordan slike tekster faktisk virker. I Skrift, bilde, lyd tilbys svar fra ledende forskere på feltet. I elleve kapitler gjennomgås en rekke ulike tekstsjangre; fra turistbrosjyrer og kart via nettspill og digitale reiseguider til spillefilmer og visualisert skjønnlitteratur. Ulike teksttyper krever ulike tilnærminger og ulike analytiske målsettinger. Men felles for alle bokas kapitler er fokuset på samspillet mellom de ulike meningsressursene som tekstene er sammensatt av. Boka henvender seg primært til forskere og studenter som arbeider analytisk med sammensatte tekster. Ikke minst vil studenter i siste fase av lærerutdanningen ha glede av bokas rike tilbud av analyseeksempler og av dens teori- og metodegjennomganger.