Denne boken dokumenterer utstillingen Sakte bilder på Lillhammer kunstmuseum. I de senere år har vi kunnet observere en stadig økende interesse for håndverk, tradisjon og objektets materielle kvaliteter, også innen kunstfotografiet. Tendensen forklares oftest med at trykket fra den digitale billedflommen, den nærmest altomfattende digitaliseringen, har skapt et behov for noe som er håndgripelig og konkret. Boken gir et bilde av norsk kunstfotografi i en tid der det digitale bildets flyktighet dominerer. Her presenteres kunstnere som på ulike vis fornyer ideen om det spesifikt fotografiske. Med ulike virkemidler skaper de forsinkelser i erfaringen av bildet, slik at det oppstår en stillhet og et rom for refleksjon. Boken handler om tid, ikke forstått som gjengivelse av frosset bevegelse eller tidens gang gitt et symbolsk uttrykk, men om den involverte tid: forarbeidet, etterarbeidet og den tiden det tar for betrakteren å erfare bildets betydningslag. Eksisterer det en vesensforskjell me