Kunnskapsarbeid - om å se sin egne og kollegaers arbeidsoppgaver i en helhet Hva har en arbeider i prosessindustrien og en offentlig ansatt helsearbeider til felles? På hvilken måten ligner det arbeidet frontlinjearbeideren på en flyplass gjør, med det arbeidet en grunnskolelærer gjør? Eller hva er fellesnevneren mellom en underordnet arbeidstaker enten han jobber i privat eller offentlig sektor, og hennes overordnede? Eller hva kan en pasient eller en elev ha til felles med lege eller en ingeniør? Fellestrekket er at de alle er kunnskapsarbeidere. Det spiller ingen rolle om de jobber i privat eller offentlig sektor, eller om de jobber i gråsonen mellom dem, det spiller ingen rolle om de opptrer som overordnede eller som menige arbeidstakere, eller om de opptrer i rollene som pasienter, elever eller kunder. De spiller ingen rolle om de produserer varer, eller selger dem, eller om de utvikler tjenester og selger dem. Felles for dem alle er at de driver med kunnskapsarbeid. Hva er så kunnskapsarbeid? Kunnskapsarbeid er noe som kommer i tillegg til eller på toppen av den faglige kompetansen ulike yrkesgrupper og arbeidere tradisjonelt har vært i besittelse av. Kunnskapsarbeid handler ikke bare om å beherske sitt fag godt. Det handler i tillegg om å beherske sitt fag i et likverdig samarbeid med andre, enten det er overordnede, kollegaer, eller kunder og brukere. Kunnskapsarbeid handler om relasjonell kompetanse. Om å utvikle en bevissthet om hvordan eget fag og egen jobb inngår som en del av en større helhet, og ikke kan utføres på noen tilfredsstillende måte uten i lys av denne helheten.