Boka presenterer resultater fra nyere empiriske studier om styring, ledelse og kunnskapsutvikling i skolen. Hensikten er å bidra med resultater og analytiske perspektiver som kan hjelpe skoleledere til å forme en kunnskapsbasert praksis på sin arbeidsplass, og å forstå de utfordringene de møter i sin daglige praksis. I flere av kapitlene i boka analyserer forfatterne praktiske caser som kan fungere som et speil når skoleledere reflekterer over sin egen praksis.Internasjonale studier som har påvist skoleledernes betydning for skoleutvikling finner gjenklang i nyere norske studier som har undersøkt relasjonen mellom ledelse og innovasjonsarbeid i skolen. Skoleledere har et uttalt ansvar og en viktig funksjon i arbeidet med kunnskapsutvikling i kollegiet, og de har ansvar for å utvikle egen kompetanse. Flere nordiske studier viser imidlertid at skoleledere tolker handlingsrommet sitt svært forskjellig, og at dette påvirker skolens praksis og lederens rolleutøvelse. Mye tyder på at skolene