«Ikke hopp i sofaen!» «Bruk innestemme!» Dette er ganske gjenkjennelige og hverdagslige regler som trolig finnes i de fleste barnehager. Hvilken betydning har regler for barn og ansatte i barnehagehverdagen? Denne boken viser at det finnes en kompleks vev av regler, påbud, forbud, rutiner, ritualer og verdier i barnehagene som barn og voksne deler og samarbeider om, men som de også bryter og endrer.Regler kan være nødvendige og unødvendige. Regler kan gi støtte og ramme inn barns og ansattes aktiviteter, og de kan på samme tid hemme og hindre livsutfoldelse. Boken er et bidrag til diskusjonen.Høyoppløst bilde - Bla i bokenAnmeldt: Regler i barnehagenLisbeth Ljosdal Skreland er førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder. Hun er utdannet barnehagelærer og har arbeidet mange år i barnehage både som pedagogisk leder og styrer. Boken er skrevet med utgangspunkt i forfatterens doktoravhandling.