Ny kunnskap om livet i skolen dokumenterer betydningen av profesjonsutvikling, der læreres læring, ledelse og skoleutvikling blir forstått i nær sammenheng med elevenes læring. Boka gir et oppdatert og nyansert bilde av sentrale utfordringer knyttet til profesjonsutvikling for lærere og skoleledere. Kapitlene tar bl.a. opp profesjonsspråke, en kollektiv orientering i profesjonsarbeidet og forholdet mellom utdanning og yrke. Boka har fire hoveddeler: Del 1 introduserer temaet og diskuterer profesjonsbegrepet og kvalitet i skolen. Del 2 ser på lærerutdanningen som grunnlag for profesjonsutvikling. Del 3 tar for seg ulike aspekter ved læreres profesjonelle utvikling. Del 4 knytter profesjonsutvikling til skoleledelse. Boka gir et godt og variert grunnlag for en dialog om hvordan profesjonsutvikling i skolen kan bli forstått og stimulert. Den er skrevet for studenter, praktiserende lærere og skoleledere. Professor Eyvind Elstad og førsteamanuensis Kristin Helstad jobber ved Institutt for l