Denne boka er et kamprop. Nye imperativer for endring i skolen maner til kamp mot testingen og markedskonkurransen som har fått så stor plass i dagens skole, og for å skape forutsetninger som ansporer elevene til å bli kritisk og selvstendig tenkende individer. Dennis Shirley presenterer fem nye imperativer - ubetingede krav - for å få lærere og politikere til å tenke nytt rundt undervisning som virker, og læring i dybden. Det forskningsbaserte imperativ handler om at lærerne må få bedre grep om hva tallene egentlig forteller om internasjonale trender innen elevers læring. Det fortolkende imperativ oppmuntrer til å undersøke forskningsfunn og tenke seg grundig om før man bruker dem som grunnlag for å styrke en skoles integritet. Det profesjonelle imperativ beskriver nye internasjonale forskningsfunn om lovende pedagogiske metoder og læreplaner som gir nye former for læring. Det vidsynte imperativet oppfordrer oss alle til å løfte blikket ut over våre nasjonale grenser og arbeide for vekst og utvikling for alle verdens barn og unge, uavhengig av hvor de måtte befinne seg. Endelig minner det eksistensielle imperativ om at læreren er en rollemodell som kan tilføre læringen en høyere mening og skape livsglede sine elever. Med sitt visjonære utsyn og sin praktiske tilnærming til detaljer representerer Nye imperativer for endring i skolen et uunnværlig veikart for alle lærere, rektorer og systemledere.