Norsk 10 fra Cappelen Damm: Grunnbok (Marte Blikstad-Balas, Christoffer Beyer-Olsen, Mette Haustreis): Norsk 10 Grunnbok Grunnboka er en alt-i-ett-bok for eleven og består av seks kapitler bygget opp rundt spennende elevnære, norskfaglige og tverrfaglige tema.Tema i Norsk 101 - Nesten helt perfekt?om forventninger og press utenfra og innenfra, om hvem vi er, hva vi tror vi må være og hvordan vi uttrykker det2 - Språk på godt og vondtom språk som bygger broer og språk som splitter, om kjærlighet til språk og i språk, og om hatprat og trakasserende språkbruk3 - Løgn eller sannhetom løgn og sannhet i skjønnlitteratur og sakprosa, om å pynte på sannheten, om falske sannheter og nyheter, og løgnen som virkemiddel4 - Sammenom det som skiller oss og det som binder oss sammen, om avstand og nærhet, individualisme og fellesskap5 - Du store verdenom tekster fra andre steder og virkeligheter, om kultur- og litteraturmøter og internasjonale perspektiver6 - Veivalgom små og store valg, om mening og muligheter, om det trygge, det modige, det farlige og det ekstreme—————— ——-7 - Oppslagsdeloppsummert litteraturhistorie/tidslinje, sjangeroversikt, minigrammatikk sidemål, tips og råd til skriftlige og muntlige vurderingssituasjoner, om kilder og kildebruk————————-Skriving i Norsk 10: drøftingsartikkel, essay, novelle, analyse, sammenlikning, tolkningOppbygning av kapitlene I hvert kapittel finner du: en introduksjon til temaet som legger til rette for samtale og diskusjon i klassen. autentiske tekster knyttet til temaet i kapitlet. Tekstene er i ulike sjangre, med tilhørende fagstoff og et variert utvalg oppgaver. Blant tekstene er det alltid en tekst til dybdelesing/veiledet lesing med lesestopp underveis, en elevtekst som eksempeltekst for skriving i ulike sjangre og en sidemålstekst med oppgaver på og om sidemål. korte, lettleste fagtekster som gir elevene viktig norskfaglig kunnskap som en ramme for arbeidet med de autentiske tekstene. Det kan for eksempel handle om sjangerkunnskap, lese- og læringsstrategier, retorikk, språk- og litteraturhistorie eller kilder og kildevurdering. muligheter for vurdering i både skriftlig og muntlig norsk. I hvert kapittel er det én større skriveoppgave for skriving av egen tekst i samme sjanger som eksempelteksten og én større muntlig oppgave knyttet til temaet i kapitlet der elevene får øve og praktisere ulike muntlige kommunikasjonsformer. en egen del med oppgaver som går spesifikt på språk og arbeid med språket som system og mulighet. en egen del med oppgaver som handler om å se flere tekster i sammenheng.Differensiering og tilpasset opplæring Norsk 10 skal være en norskbok for alle elever. Derfor har vi lagt vekt på: dybdelesing/veiledet lesing med lesestopp på én tekst i hvert kapittel lesevennlige innganger til fagstoffet, som går i dialog med eleven utstrakt bruk av begrepsforklaringer og oppgaver om begreper i hvert kapittel, både vanskelige/nye ord og norskfaglige fagbegreper gjennomgående bruk av pedagogiske stillaser i oppgavene; tips, eksempler, setningsstartere og annet, slik at alle elever kan arbeide med de samme tekstene og oppgavene. eksplisitte oppgaveformuleringer som gjør det tydelig både hva oppgavene ber om og hvordan de skal løses at mest mulig av informasjonen som trengs for å løse en oppgave står i direkte tilknytning til oppgaven, for å unngå leting/blaing hvis det ikke er en del av formålet med oppgaven. utstrakt pedagogisk bruk av bilder og illustrasjoner til visualisering og lesestøtte