Bokens tittel Nasjonal prestasjonskultur springer ut av forfatternes ønske om å skape en felles mental modell for hvordan man briefer, gjennomfører og debriefer en oppgave når man er på sitt beste. Denne felles modellen for oppgaveløsning kan brukes i både privat og offentlig sektor, samt i kultur og idrett. Mange forbinder ordet prestasjonskultur med store idrettsprestasjoner, men det kan like godt være når en butikkmedarbeider på vei ut etter en lang arbeidsdag, velger å stoppe opp for å justere noen varer som ikke står perfekt plassert i hyllen. Ved hjelp av sin lange og brede erfaring i toppidrett og næringsliv peker forfatterne på hva næringslivet kan finne av overføringsverdier fra prestasjonskulturen i toppidretten. Blant annet fremheves det hvor viktig det er å trene systematisk på å utvikle egen atferd. Ledelse og prestasjoner henger tett sammen. Når ledere ikke har et klart bilde av sine medarbeideres enkeltprestasjoner, vil de heller ikke kunne bidra til å gjøre dem i stand