Dette er en praksisnær, realistisk og mulighetsorientert bok. Den er ment som en hjelp til å realisere kravet om tilpasset opplæring i videregående skole. Boken er et svar på spørsmål som ofte stilles i skolen. Hva betyr tilpasset opplæring i praksis? Hvordan gjør vi det? Læreres egne fortellinger står sentralt; hvordan de forstår tilpasset opplæring, hvorfor vi har et slikt prinsipp i norsk skole og hvilke utfordringer byr dette prinsippet på? Lærerne forteller også om hvordan de jobber for å tilpasse opplæringen.Med dette som bakteppe beskrives ulike muligheter til å tilpasse opplæringen innenfor skolens eksisterende rammer. Boken tar opp viktige deler av lærerrollen og beskriver en rekke metodiske tilnærminger som egner seg til å tilpasse opplæringen i videregående skole. Dette inkluderer også arbeid med vurdering og tilbakemelding. De praktiske eksemplene er viet mye plass, samtidig som boken har en teoretisk forankring og er empirisk basert. Gjennom boken tegnes det et bilde av ti