Sju av ti vil øke skatten. Parkeringsvakter er grådige. Danskene er for tortur. Eller? Kan vi stole på meningsmålinger slik de presenteres - ofte spissforumulert - i mediene? Denne boken handler om hvordan meningsmålinger ofte feiltolkes når de formidles utenfor forskningsmiljøene. Mye av det som presenteres av samfunnsforskning i mediene gir et godt og dekkende inntrykk av det vi i dag vet om fenomenene som beskrives. Men ofte gir presentasjonen i media et misvisende bilde av de faktiske forholdene som er undersøkt. Det er tre parter i formidlingsprosessen: forskeren som produserer og trekker slutninger fra resultatene, journalisten som fortolker dem slik at de skal være forståelige utenfor fagmiljøet, og endelig publikum som er mottakerne av det som formidles. Siden mottakerne ikke er garantert at forskerne og journalistene løser sine oppgaver på en god måte, mener forfatteren det er nødvendig med kunnskap om forskningsmetoder for å kunne se på det som blir presentert med et kritisk