Forfatterne gir en oversikt over internasjonale utviklingstrekk, men referer også nasjonale tilpasninger i kliniske rutiner, organiseringen av helsetjenesten og lovverket. Hovedvekten er lagt på beskrivelsen av de kliniske tilstandene. Forekomst, årsaksforhold, klinisk bilde med forløp, diagnostisering og behandling gjennomgås for hver tilstand. Samtidig har boka egne kapitler som gir oversikt over nettopp utredningsmetoder og behandlingsmetoder, i første- og andrelinjetjenesten, både psykoterapeutisk og medikamentelt.Allmenne risikofaktorer og spesielt sårbare grupper av barn er viet egne kapitler, for eksempel barn utsatt for omsorgssvikt eller overgrep, barn som er flyktninger, barn som mobber eller blir mobbet. Siste del av boka gir en oversikt de ulike tjenestetilbudene til barn og unge med psykiske vansker.Forfatterne henvender seg først og fremst til studenter i grunn- og videreutdanninger innenfor helsefag, pedagogikk, sosialfagene, medisin og psykologi. «Jeg anbefaler den til