Historien om Krisesenteret i Trondheim gir et unikt innblikk i senterets mer enn trettifem år lange historie. Den presenteres gjennom stemmene til tidligere brukere, medlemmer og samarbeidspartnere. Senterets historie sees i lys av kvinnemishandling, krisesenterbevegelsen i Norge og som del av Trondheims historie. Da krisetelefonen ble etablert i 1978, var det som et resultat av kampen for kvinnefrigjøring på 1970-tallet og framveksten av feminismen. Felles for grunnleggerne var deres erfaringer som kvinner i en kvinneundertrykkende kultur, og bevisstheten om behovet for solidaritet kvinner imellom. Senteret ble snart et sted hvor voldsutsatte kvinner kunne bli sett og møtt med forståelse fra medsøstre. Idag, mer enn trettifem år senere, er det tydelig at pågangsmotet og utholdenheten til krisesenterbevegelsen har bidratt til holdningsendringer, og den har både satt spor i lovverk og offentlige utredninger og bidratt til å gi et bedre offentlig tilbud til voldsutsatte kvinner. 2015