Hva er kunstformidlingens rolle? Grensene mellom kunst, formidling og markedsføring er ikke like tydelige som før. Kunstformidling foregår i museer og gallerier, men også i andre sammenhenger der kunsten finner sted. Blant aktørene på det utvidede feltet er kunsthistorikere, pedagoger, kuratorer og kunstnere, men også designere, markedsførere og utviklere. Derfor må kunstformidling tenkes på nytt. Kunstformidling. Fra verk til betrakter kartlegger konsekvenser av endringene. Her drøftes også formidlingsfagets nye muligheter i lys av opplevelsesøkonomien. Fra ulike hold gir syv bidragsytere drama pedagogiske, medieestetiske og kunstteoretiske perspektiver på forholdet mellom kunst, publikum og ny teknologi. Til sammen danner kapitlene et utgangspunkt for bedre forståelse av de nye betraktersituasjonene. Den tverrfaglige boka er beregnet på studenter, lærere og teoretikere, og på kunstutøvere i praksisfeltet. Men de faglige tilnærmingene vil også interessere et mer allment kunstpublikum. Bidragsytere: Boel Christensen-Scheel, Nikita Mathias, Ebba Moi, Charlotte Blanche Myrvold, Gerd Elise Mørland, Lisa Nagel og Ragnhild Tronstad.