Kontekst 8-10: Nynorskboka (Bjarne Øygarden): KONTEKST Basisbok 8.10 dekker fagstoffet og ivaretar ferdighetstreningen for hele treårsløpet i ungdomsskolen. Fagstoffet er samlet i kapitler, og hvert kapittel er inndelt i strukturerte kurs der kompetansemålene i læreplanen er konkretisert og systematisert. Denne organiseringen gjør det lett å lage fleksible undervisningsopplegg, uansett hvordan en velger å fordele kompetansemålene på årstrinn.KONTEKST gjør det enklere å planlegge og gjennomføre undervisningen. Læreverket sikrer fagliginnhold og progresjon. Det blir lett å tilpasse undervisningen, og verket gir god oversikt og sammenheng i faget. Differensiering og repetisjon blir enkelt. Læreverket KONTEKST er tenkt som en enhet og dekker hele norskfaget, men både basisbok og tekstsamlinger kan også brukes uavhengig av hverandre. KONTEKST Ressursperm gir blant annet forslag til undervisningsopplegg og forslag til fordeling av fagstoff på trinnene, samt kopieringsoriginaler og transparenter m.m. Læreverket består, i tillegg til KONTEKST Basisbok,også av KONTEKST Oppgaver som er varierte tilleggsoppgaver til både basisbok og tekstsamlinger. Oppgavene er organisert etter kapitlene i basisbok og periodene i tekstsamlingene.Litteraturutvalget er samlet i KONTEKST Tekster 1og Tekster 2. Tekstene er hentet både fra norsk og utenlandsk litteratur. Skjønnlitteratur og saktekster er representert i et variert utvalg med hensyn til tema, språk, sjanger og nivå. Hver tekst har en kort tekst om forfatteren, informasjon om teksten, ordforklaringer og oppgaver på flere nivåer. Mange bilder letter tekstforståelsen, og det er gjennomgående bruk av tidslinjer. Tekstsamlingene kan brukes fleksibelt på hele ungdomstrinnet. KONTEKST Tekster 1* Tekster fram til 1980* Tekstene er kronologisk organisert etter perioder* Hver periode har innledning som viser litterære og kulturelle strømninger* Kort sammendrag etter hver innledning* Oversikter over tekstene etter forfatter, sjanger og temaKONTEKST Tekster 2* Tekster etter 1980 og fram ti