Integrering og utdanning (Line Torbjørnsen Hilt): Hva er integrering, og hva er forholdet mellom integrering og utdanning?Oppfatningen om at vi lever i et kunnskapssamfunn, gjør at utdanning nå betones sterkere som integreringsvirkemiddel overfor nykommere i landet vårt. I kunnskapssamfunnet antar man at utdanning har stor betydning for deltakelse også i andre samfunnsmessige sfærer. Samtidig er ikke skolen bare inngangsporten til arbeidslivet - den har et bredt mandat i samfunnet. Skolen har tradisjonelt virket identitets- og fellesskapsdannende og har reprodusert bevaringsverdige verdier og tradisjoner til fremtidige generasjoner. Dersom barn og unge med migrasjonsbakgrunn skal få et likeverdig opplæringstilbud, fordrer det en prinsipiell gjennomtenkning av skolens rammer og innhold. Denne boken viser at integrering både handler om samfunnets sammenhengskraft og individers tilpasningsprosesser i et nytt samfunn. Skolen kan og bør spille en rolle for begge disse prosessene. Samtidig er det er ikke opplagt hvordan skolen skal innrette seg i det flerkulturelle samfunnet - det er for eksempel ulike perspektiver på hvordan og i hvilken grad skolen bør endres. Dersom skolen skal kunne bidra til å skape «et nytt vi» og danne grunnlag for et mangfoldig fellesskap som også omfatter nykommere, krever dette en gjennomtenkning av de normative aspektene ved skolens virksomhet. Det er i disse pedagogiske og politiske grunnspørsmålene denne boken vil ha sitt hovedfokus. Boken er rettet mot pedagogikk- og lærerstudenter, dem som utdanner lærere og pedagoger på høyskoler og universiteter, men også andre som er interessert i forholdet mellom utdanning og integrering.Høyoppløst bilde Bla i bokenLine Hilt er førsteamanuensis i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Universitetet i Bergen. Hun har også erfaring som rådgiver i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet. Hilt leder forskningsgruppen Grunnspørsmål i pedagogikken (GrunnPed) ved Universitetet i Bergen og har siden 2017 vært nestleder ved Institutt for pedagogikk.