Fortiden i nåtiden: nye veier i formidlingen av andre verden (Claudia red. Lenz): 2. verdenskrig er en av de vanskeligste og mest interessante emnene i moderne historie. Hvordan skal vi nå - 70 år etter - forstå og formidle krigshistorien og dens ettertid? “Fortiden i nåtiden” diskuterer og gir gode svar.Forfatterne av “Fortiden i nåtiden” har to hovedmål med denne boken: 1) Å presentere et teoretisk oppdatert grunnlag for å forstå hvordan kunnskap blir til i et samspill mellom fortid og nåtid.2) Å gi konkrete forslag til hvordan god formidlingspraksis kan skje både i skolen og på andre arenaer. Forfatterne tar for seg ulike kilder til krigshistorie - tidsvitner, bilder, film, levninger fra konsentrasjonsleirer, minnesteder, slagmarker og lærebøker - og diskuterer kritisk hva slike kilder kan fortelle oss om fortiden - og hvordan de kan brukes i undervisning. Et sentralt tema er også hvordan krigshistorien kan gjøres viktig i dagens flerkulturelle samfunn: Et underliggende premiss i samtalene om 2. verdenskrig er gjerne at vi skal lære av fortiden. Kan vi egentlig det? Hva kan vi i så fall lære - og hvordan? “Kapitlene er klart skrevet, analytiske og samtidig plassert inn i en forskningsramme som ikke bare er norsk.” Kåre Dahl Martinsen, Institutt for forsvarsstudier, anmeldelse i “Salongen"“Den skal være særdeles uinteressert i historieformidling som ikke finner en artikkel av interesse"Bjørn Gabrielsen, Dagens Næringsliv