Hvordan organiseres den frivillige innsatsen i trosopplæringen i Den norske kirke? På hvilken måte legges det til rette for at de frivillige skal bli integrert i og får en opplevelse av tilhørighet til kirkens fellesskap? Boka tematiserer frivillighet og felleskap Temaene blir først belyst gjennom en diskusjon hva fellesskap betyr, og hvilke tilknytninger mellom individ og gruppe som fremmer tilhørighet og ubetalt medvirkning. Tre perspektiver på fellesskap framheves: samfunnsfaglige, pedagogiske og teologiske. Deretter tar forfatterne for seg eksempler på hvordan frivillig innsats forstås og organiseres på ulike nivåer i Den norske kirke. Det legges særlig vekt på å beskrive og drøfte hvordan ansatte i seks ulike menigheter fortolker og håndterer det ubetalte arbeidet i trosopplæringen. I boka analyseres fire case fra aktiviteter i kirken: Lys våken, søndagsskole, ungdomsarbeid og konfirmasjon. På denne bakgrunn utvikles en indeks for trosopplæringsaktivitetenes evne til å integrere de frivillige og legge til rette for en opplevelse av tilhørighet. Avslutningsvis drøftes mulige konsekvenser av denne studien for det praktiske arbeidet med frivillige i trosopplæringen. Boka henvender seg til alle som er interessert i frivillig innsats generelt og organiseringen av frivillig arbeid i rammen av trosopplæringen i Den norske kirke spesielt.