Georg Andreas Heggelund hører til blant de hittil glemte og oversette kunstnerne fra tiden omkring 1900. Likevel representerer han en viktig del av landets kunst- og kulturhistorie. Heggelund vokste opp i Lødingen i Nordland. Helt fra barnsben av dyrket Heggelund sine tegneferdig.heter. Allerede i 1880 dro han sørover for å skaffe seg relevant kunstutdannelse og verkstedspraksis. I Kristiania fikk han først arbeid som treskjærer i verkstedet til Thorstein Fladmoe. Samtidig fulgte han undervisningen ved Den Kongelige Tegneskole i Kristiania. Blant hans oppdrag som dekorasjonsbilledhugger fremstår relieffene for Landbrukshøgskolens nye undervisningsbygning i Ås som hans hovedverk. Heggelund utførte også flere friplastiske verk i en følsomt modellert naturalisme. Hans mest kjente verk er nok portrettbysten til bautaen over Petter Dass på Alstahaug. En omtale og gjengivelse av tre av hans friplastiske arbeider i det engelske tidsskriftet The Studio i 1905 representerer et høydepunkt i hans karriere som billedhugger. I 1905 fikk Heggelund ansettelse som modellør for Porsgrunds Porselænsfabrik. Her lagde han en rekke modeller med nasjonale motiver i jugendstil for fabrikkens underglasuravdeling. Samtidig etablerte han eget keramisk verksted i Kristiania (Oslo) basert på produksjon av glasert leirgods. Dronning Maud var en av hans kunder. I 1906 fikk Heggelund i oppdrag å lage 8 platter til ekspedisjonshallen i Norges Banks nye hovedsete i Kristiania. Plattene hadde motiver fra vitenskapen og syv av Norges den gang viktigste næringsgrener. Samtidig tegnet han det kjente bokbindet av mannen som skuer ut over jordkloden til Illustreret Norsk Konversationsleksikon, et konsept som fortsatt tjener som logo for Kunnskapsforlaget. På bakgrunn av periodens ekspansive samfunnsutvikling søker denne fremstillingen å kaste nytt lys over Georg Andreas Heggelunds mangesidige kunstneriske virke.