I denne boken belyses mangfoldet av de designprosesser som foregår i moderne private og offentlige organisasjoner - fra forming av formelle og fysiske strukturer, til forming av organisasjonskulturer, arbeidsprosesser, identitet og visuelle uttrykk. Mens for eksempel forsøk på design av organisasjonskultur hadde en storhetstid i 1980-årene og design av formaliserte styringssystemer preget siste halvdel av 1990-årene, preges samtiden blant annet av søkelys på design av tjenester (fysiske så vel som digitale), grønne bygg og (i alle fall inntil nylig) åpne kontorlandskap, logoer, og, igjen, design av organisasjonskultur. Til sammen fremstår et bilde av organisasjoner som samlinger av flere og nokså ulike besluttede ordener, som for eksempel et kvalitetssystem, en sikkerhetskultur, en prosedyre for håndtering av risiko eller for koordinering mellom flere organisatoriske enheter, et leanbasert pasientforløp, osv. Kapitlene i boken bidrar samlet sett med perspektiver og refleksjoner som syn