Sist Høyre hadde statsministeren i Norge, var det ingen som hadde hørt om internett, CD var nytt for folk flest, og euroen en lys idé. Siden da har Høyre vært forvist til en politisk ørkenvandring. Etter katastrofevalget i 2009, var det klart at de måtte legge om sin politiske strategi. Blåkopi viser hvordan norske Høyre nå punkt for punkt kopierer svenske Moderaterna, både i enkeltutspill og språk. Kopieringen er slående på områder som arbeidsliv, skole, helse og velferd. Strategien er den samme som ble brukt av G. W. Bush i USA, Fogh Rasmussen i Danmark - og Reinfeldt og Moderaterna i Sverige fram mot 2006. De forsto alle at velferdsstaten var for populær til at de kunne angripe den. De omfavnet derfor velferden i en ny “konservatisme med omsorg”. Men Blåkopi viser realitetene bak Moderaternas språk: “friskoler” er eid av multinasjonale konsern med høye profittkrav. “Det skal lønne seg å jobbe” betyr kutt i arbeidsledighetspenger. “Å slippe alle gode krefter til” i eldreomsorgen var en storstilt privatisering som førte til skandale. Millioner av skattekroner endte i kassen til utenlandske investorer i skatteparadis. Blåkopi inneholder også en ny opinionsmåling gjennomført av SENTIO, som måler norske og svenske velgeres syn på utviklingen i Sverige sammenlignet med Norge.