Barn og estetisk praksis: sanser, væren og læring (Alice Kjær): Barn er naturlig estetisk tilstede i verden og de opplever og uttrykker seg kroppslig og sanselig. Dette har betydning for barnas hverdagsliv, læring og utvikling. Ved å ha større oppmerksomhet på barns uttrykk og væremåte kan vi utvikle og fremme en estetisk praksis. Estetisk praksis og estetiske læreprosesser foregår overalt når barn sanser og utforsker omgivelsene. I denne sansingen erfarer og bearbeider de allmenne, hverdagslige forhold som: skape fellesskap og relasjoner være seg selv og bli seg selv oppleve fordypning alene og i fellesskap oppleve nærvær, trygghet, sorg, glede og fryktBarnehagen har økt oppmerksomhet på små barns læring og på hvordan de lærer best og mest effektivt. Dette perspektivet på læring innebærer en risiko for at de profesjonelle voksne blir tvunget til å legge mer vekt på den læringen som kan måles og testes. Det er ikke nødvendigvis den måten barn lærer best på og det er ikke læring ut fra barnets perspektiv eller danning som er i sentrum.Barnets estetisk sanselig tilnærming til verden rommer nesten uendelige ressurser til å lære og oppdage verden. Disse estetiske praksiser er det viktig å fremme fra barna er helt små. Barn og estetisk praksis er basert på barns forskjellige uttrykk og væremåter i lek og aktiviteter i barnehagen. Alice Kjær knytter teori og praksis sammen ved hjelp av en mengde eksempler fra barns hverdagsliv og pedagogisk praksis. Boka er rikt illustrert med forfatterens egne bilder.