Har du lagt merke til den årvåkne oppmerksomhet som kan vekkes hos barn i møte med en skjønnlitterær fortelling? Hvordan barnet kan fange inn fortellingen, leke med den, utvide den, gjenskape den og gjøre den til sin egen? Har du erfart hvordan fortellingen kan bli større enn seg selv når den deles i barnehage eller klasserom? Denne boka kaster lys over de utviklingspsykologiske mulighetene som finnes i barnets møte med skjønnlitteraturen. Det dreier seg om mulighet for både innsikt og utsikt. Skjønnlitteraturen gir barnet mulighet til å bli bedre kjent med egne tanker og følelser. Den kan gi næring til og utvide de fortellingene barnet bærer om seg selv. Og den lar barnet få øye på andres livshistorier. Den utfordrer til å tøye forestillingsevnen og er egnet til å utvikle empati. Boka kan dessuten gjerne leses som et innspill til arbeidet med temaene livsmestring og demokratiforståelse i barnehager og skoler.